dinsdag 31 juli 2018

Dag 2 - Newcastle - Lochinver

Na een wat onrustige nacht aan boord (niet vanwege het weer, maar weer door allerlei geluiden en bewegingen) stonden we om 7.00 uur in de rij voor het ontbijtbuffet. Op een bord bij het restaurant stond dat het tussen 7.45 en 9.00 uur het het drukst zou zijn, en dat je beter daarvoor of daarna kon ontbijten. Meer mensen hadden deze oproep dus ter harte genomen!

Het buffet was weer voor elk wat wils, heerlijk!

Daarna even een rondje over het schip. Er is gelukkig land in zicht.







Rond 9.15 uur zouden we in de haven van Newcastle aankomen. En dat lukte ook.
Alleen duurde het heel lang voor we daadwerkelijk van het schip af mochten rijden.





Toen dat eindelijk gelukt was, moesten we ons weer in rijen opstellen voor de border control.
En 'dat ging niet zo maar'.... ;-)
De mevrouw die de rij waar Jan en ik in stonden moest 'bedienen', nam haar taak uiterst serieus. We kunnen niet anders zeggen. Maar goed. Iets na 10.30 uur waren we dan eindelijk aan de beurt. Het achterraampje moest zelfs nog even open, zodat ze een blik op de achterbank kon werpen. En daarna mochten we door rijden.


Links rijden!


We hadden een lange reisdag voor de boeg. Eerst rijden we een stuk richting Edinburgh.
We passeren onderweg de Schotse grens in Coldstream.


Daar staat ook dit monument ter ere van Charles Albany Marjoribanks.


Het doorrijden schiet niet zo heel erg op. Veel snelwegen zijn er in deze regio niet. We moeten het met A-wegen doen. En als je daar 80 - 90 km per uur kunt rijden, is het mooi meegenomen. Af en toe is het een 2-baansweg, maar vaak ook maar 1 baan.
Tegen 13.00 uur stoppen we in Carfraemill bij Jo's Kitchen om onszelf te trakteren op een stevige lunch.


Daarna moeten we langs Edinburgh, om de Firth of Forth over te steken. Er zijn 3 bruggen naast elkaar. Wij reden over de nieuwste, de Queensferry Crossing (2017). Daarnaast is er nog een hangbrug, de Forth Road Bridge. Het treinverkeer gaat over de bekende Forth Bridge. Deze brug staat sinds 2015 op de werelderfgoedlijst van Unesco.


We rijden daarna snel (voor zover dat gaat) door richting Inverness (ook wel bekend van Loch Ness, helaas niets gezien ;-) en daarna richting Ullapool. Vanaf Ullapool hebben we ons eerste stuk North Coast 500 al te pakken.


Onderweg stoppen we nog een keer voor een bakje koffie en benzine.
Hoe noordelijker we komen, hoe verlatener het is...



Om dan vervolgens rond 19.30 uur eindelijk aan te komen bij ons onderkomen voor deze nacht, Glencanisp Lodge. Via een heel smal weggetje ergens in the middle of nowhere...
Er is hier wel wifi, maar de telefoons hebben geen bereik. Dus we kunnen niet sms'en, bellen of gebeld worden.


We hadden al aangekondigd dat we hier graag wilden eten. En dat lukte.
Daar knapt een mens weer van op!




Morgenochtend om 8.30 uur ontbijten. Dan gaan we verder met onze North Coast 500 route!

2 opmerkingen:

  1. Woow, wat 'n super idyllische locatie, rond dat Glencanisp Lodge...!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie rit al ging het jullie iets te langzaam. Het eten maakt ook veel goed. Ik ga naar dag 3, groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.