maandag 5 januari 2015

Sydney - dag 2

Beste allemaal,

Ons ontbijt in het Holiday Inn Old Sydney was prima! Na gisteren wat rond Circulair Quai, de Harbour Bridge en Opera House gekeken te hebben, zijn we vandaag de wijken Balmain en Roselle gaan verkennen en vanmiddag Manly.
Dat gaat hier allemaal met de veerboot, omdat Sydney rond de prachtige haven ligt, met wijken aan de noord- en zuidkant, meer landinwaarts (Balmain) en andere meer richting de oceaan (zoals Manly en ook Bondi, de bestemming voor morgen).

De veren vertrekken vanuit Circulair Quay, vanaf diverse pieren. Aan de kade lag ook een groot cruiseschip, dat vanmorgen vroeg of vannacht was binnengekomen en aan het eind van de middag weer vertrok.

Met een paar tussenstops kwam onze veerboot na een kwartiertje aan in Balmain (East). We hebben daar de Darling Street uitgelopen naar onze bestemming: de pattisserie van Adriano Zumbo, wereldberoemd tot in Nederland vanwege Masterchef Australia.

Balmain is een heel relaxte wijk, met gezellige straten en leuke huizen, veel restaurantjes, cafeetjes en winkeltjes.
We hebben bij Adriano allebei maar eens wat geprobeerd. Anne Laura koos de Salted Caramel Tart met een cappuccino en ik heb een espresso met een Lemon Meringue taartje genomen. Het moet gezegd, ze zijn bijna nog beter dan die van Van Helden of Klootwijk in Hardinxveld!

Gelijk wat Adriano-paketten aangeschaft om thuis taart en macarons met zijn ingrediƫnten en receptuur na te kunnen bootsen.

Bepakt en bezakt zijn we de Darlingstreet weer afgelopen terug richting het veer. Overigens weer in een prima weertje, 25 graden, maar nog wel bewolkt.

Terug bij Circular Quay maar even de paar honderd meter naar ons hotel erbij gepakt en de boodschapjes op de kamer achtergelaten, wat gedronken en gegeten en vervolgens met een andere veerboot richting Manly vertrokken. Met deze twee veerboten hebben we op een enkele halte na ook de hop-on hop-off river cruise route gedaan en veel delen van de havenstad en suburbs gezien, behalve de oostkust, Bondi, Cogee etc.

Manly is ook weer een relaxt stukje stad, met weer een andere sfeer en meer surf- en strandkledingwinkels. Een paar honderd meter doorlopend ben je aan de andere kant van Manly, aan de oceaankant, met een mooi zwem- en surfstrand.
Hier hebben we lekker op het strand gelegen en gezwommen en de vorderingen van de strandwachtaspiranten in hun trainingsprogramma gevolgd. Tenminste, daar houden we het op...

Ondertussen werden er meermaals zwemmers gemaand bij het stuk zee voor ons eruit te komen, omdat de stromingen daar te sterk waren. Een keer sprong de strandwacht op z'n surfplank om twee kinderen terug te halen.

Lifeguard is hier een eerzame betaalde functie en ze moeten ook wel werken voor hun geld, hoor. Om de 100 meter staat een reddingsplan klaar waar ze op kunnen springen, en er vliegen ook helikopters en een watervliegtuig de stranden en kust over ter bewaking en om evt. haaien te spotten. We hebben er geen gezien en gelukkig ook niks gevoeld...

Na even shoppen hebben we vlakbij de veerboot in Duitse sferen het avondeten genomen. In Bavarian Cafe dronken we wat en namen ons avondeten, opgediend door dirndels met lederhozen... De boot bracht ons weer terug naar huis en we hebben de dag afgesloten vanaf ons rooftopterrace met mooi avondlicht!

Tot morgen maar weer!

Anne Laura en Arjen

1. Gelukkig mocht je ook van het taartje van je vader proeven, Lau! Het ziet er super uit. Ik kom graag een keer proeven ;-) Volgens mij gaan jullie zo aan je laatste dag Sydney beginnen. Enjoy it!

2. Het ziet er allemaal heel indrukwekkend uit daar, behalve de gebakjes ;-) eerlijk gezegd. Thuis maak je vast betere. Het zit er bijna op voor jullie, en dus voor mij ook. Goede reis terug en tot ziens, je tante C.

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.