zaterdag 25 juli 2020

Texel - De Koog

Beste lezers,
Wat gezellig dat jullie weer met ons mee op reis gaan! Helaas kon onze geplande trip via België en Frankrijk naar het Verenigd Koninkrijk, vervolgens naar het Isle of Man en uiteindelijk naar Noord-Ierland niet doorgaan wegens de omstandigheden. Vandaar dat we de bestemming nu iets dichterbij huis gezocht hebben: we zitten inmiddels hoog, maar helaas (op dit moment dan) niet droog op Texel!

Vanochtend vertrokken we allemaal rond 9.00 uur vanaf huis in noordelijke richting.

Na een voorspoedige reis met een koffiestop bij de McDonalds in Alkmaar voor Jan en Betty en een gecombineerde benzine- en koffiestop bij een niet nader te noemen Esso-tankstation voor de rest van de family, kwamen we tegen de middag in Den Helder aan.

De beide H.akbijl-auto's konden mee met de boot van 12.00 uur (de Dokter Wagemaker) en Jan en ik, die wat later in de rij aansloten, moesten een kleine 20 minuten wachten en konden rond 12.30 uur inschepen.

De gaande en de komende veerboot.

Er werd gevraagd of je tijdens de overtocht in je auto wilde blijven zitten. Deed je dat toch niet, dan moest je in ieder geval wel een mondkapje op. De mensen in de auto's voor en achter ons en ook weer daarvoor en daarachter stapten allemaal uit en gingen de boot verkennen. Wij maakten even een fotootje voor de auto en gingen daarna weer braaf in de auto zitten.

De overtocht verliep verder erg voorspoedig. Op Texel kwamen we in een lange rij van de boot. Onderweg sloegen er wat auto's uit de rij links en rechts af, maar de meesten gingen in dezelfde richting als wij: naar De Koog. En dat is op zich wel logisch. De Koog is nl een zeer toeristisch dorp. In en rond dit plaatsje zijn 22.000 overnachtingsplaatsen (dat is ongeveer de helft van de totale capaciteit van Texel).

Ons hotelletje bevindt zich net buiten het winkelcentrum en ligt op 300 meter afstand van het strand.
De kamers zijn erg ruim, ik heb zelfs nog een apart kamertje met een extra slaapplaats. Er zou dus nog iemand kunnen komen logeren!

Na het uitpakken en acclimatiseren hebben we De Koog lopend verkend. Veel winkels, nog meer restaurantjes en heel veel toeristen. M.n. onze oosterburen zijn hier massaal naar toegekomen.

Bij Bries20 dronken we een kopje koffie en liepen van Strandpaviljoen 20 over het strand naar Strandpaviljoen 21.

Daarna moest Google Maps er aan te pas komen om de juiste route te vinden. Die stuurde ons door een stukje bos, waar bij het begin een waarschuwingsbord hing om op te passen voor een broedende buizerd... Gelukkig kreeg hij (of waarschijnlijker zij?) ons niet in het vizier en kwamen we weer heelhuids bij het hotel aan.

We relaxten wat op de kamers, dronken van de tot-17.00 uur-gratis koffie-en-thee voor de gasten en maakten ons daarna klaar voor een kleine wandeling naar restaurant Noordzee, waar we als 5 verschillende huishoudens ons tot een grote familie verklaarden en vervolgens toch weer gesplitst werden in een groep van 3 en 4. We aten allemaal wat verschillends en vermaakten ons prima!

Op de terugweg naar het hotel kregen we een buitje over ons heen, maar inmiddels is het alweer zo goed als droog.

Tot morgen!

1. Superleuk om je weer te mogen volgen Bets! Ik stap iets later in, vandaag pas, maar dat geeft niet hè? ;) En joh, de reis die je aanvankelijk zou maken, hou je gewoon voor 'n volgende keer, bij gezondheid en zonder corona... Dit is ook lekker relax hier. En zelfs op 't strand hebben ze blauw gebruikt, zie ik... Wat 'n superleuke foto's van jezelf heb je gepost! Ook op Insta, zag ik daarnet. Ik ga gauw naar de volgende dagen kijken!

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.