zaterdag 6 augustus 2016

Aurlandsvegen en Næerøyfjord

Vanochtend spraken Tanja en ik om 8.00 uur af voor een rondje rond het hotel. Daarvoor had ik al even voor het raam staan kijken hoe onze Aziatische vrienden op moesten schieten om op tijd met alle bagage in de bus te zitten. Leuk om naar te kijken, maar wat minder leuk voor de reisleider/buschauffeur.
Toen Tanja en ik naar buiten stapten was het behoorlijk fris, zo'n 12 graden. We beperkten onze wandeling dan ook tot een kijkje aan de voorkant van het hotel en een rondje over het panoramaterras aan de achterkant, waar mooie borders met allerlei bloemen en planten zijn. En natuurlijk een prachtig uitzicht richting het Nærøydal.

Om 8.30 uur gingen we gezamenlijk ontbijten en na het ontbijt maakten we een groepsfoto in de tuin. Best aardig gelukt, volgens mij!

Vandaag stond er een mooie route op het programma, zowel over de weg als over het water. We reden via de steile weg met 13 haarspeldbochten (eenrichtingsverkeer, toch een tegenligger in de laatste bocht ;-) achter het hotel naar beneden en vervolgens richting Gudvangen. Hier wilden we met het pontje naar Kaupanger overvaren. Na wat info opgevraagd te hebben, bleek deze pont maar 3x per dag te varen. De eerstvolgende zou over 1,5 uur (om 12.00 uur) vertrekken. We besloten de route dan maar in omgekeerde volgorde te doen en reden door naar Aurland. Opnieuw kwamen we door lange tunnels 5 km, 6 km en de langste voor vandaag: bijna 12 km! Net voordat we bij de tunnel van ruim 25 km! waren, sloegen we links af en kwamen we bij de Aurlandsvegen, die ook wel bekend staat als 'the snow road' (Snøvegen), aangelegd in 1967. Een hele leuke, smalle weg die in allerlei bochten omhoog slingert (hoogste punt 1306 meter), waarna je op een soort kale vlakte komt waar eerst nog struikjes groeien, daarna wat mos en daarna alleen nog maar stenen zijn met resten sneeuw ertussen. De temperatuur zakte er naar 5,5 graden Celsius! Behoorlijk fris...

Voordat we daar waren kwamen we langs het uitzichtpunt Stegastein op 650 meter hoogte boven zeeniveau. Hier heb je een mooi uitzicht over de Aurlandsfjord. We stopten nog een paar keer en kwamen uiteindelijk in Lærdal terecht. Hier aten we een hapje. De eigenaar vroeg of we uit Nederland kwamen. Zelf was hij weleens in Harderwijk geweest (of misschien had hij daar wel gewoond) dus hij herkende de taal. Ook spraken we nog even met een Nederlandse mevrouw die al 19 jaar in Noorwegen woont.
We aten een lekker tomatensoepje, hoewel Freek zei dat die van opa beter was.

5,5 graden Celsius...

Vervolgens reden we door naar Fodnes waar we het pontje namen naar Manheller.

Aan de overkant reed je zo ongeveer vanaf de boot een tunnel in. Na de tunnel kwamen we al weer snel terecht in Kaupanger, de plek waar de boot naar Gudvangen vertrekt. Het was nog maar net 13.30 uur geweest en de boot zou om 15.00 uur vertrekken. Omdat we niet gereserveerd hadden, gingen we alvast maar in de rij staan en kochten onze tickets.

Jan en ik liepen daarna nog even naar de Stavkirke van Kaupanger. Deze kerk is de grootste in zijn soort in de Sogne-regio en wordt nog steeds door de gemeente van Kaupanger gebruikt. De kerk ziet er aan de buitenkant sober uit, maar zou binnen heel mooi moeten zijn met decoraties uit de 17e eeuw. Helaas mocht je alleen naar binnen onder begeleiding en daar hadden we geen tijd meer voor.

Dan maar even van internet:

Iets na 14.30 uur zagen we onze veerboot aankomen, de Hardingen sr. Arjen mocht als eerste op de boot, Jan daarna en vervolgens de overige auto's en campers. Daarna voeren we in ruim 2 uur naar Gudvangen. Tenminste, dat was de bedoeling.

Halverwege draaiden we een rondje en legde de boot ergens in the middle of nowhere aan. De kapitein had nl. een telefoontje ontvangen van twee heren die hout gekapt hadden in het bos en met busje en aanhanger nog met deze boot (de laatste van vandaag) mee moesten. De boot stond al redelijk vol met auto's, het duurde dan ook een hele tijd voordat het plan van aanpak helder was. Uiteindelijk moesten diverse mensen hun auto gaan verzetten en Arjen zelfs even van de boot af, waarna de bus met aanhanger er op paste en vervolgens Arjen zijn auto er weer schuin voor kon zetten. De passagier van de bus vertelde ons dat het hout dat ze vervoerden voor een huis aan de Bryggen in Bergen was, waar het voor een dakconstructie nodig was.

Al met al wel een grappige actie, tijdens toch wel een saaie boottocht ;-)
Hoewel het uitzicht onderweg wel prachtig is. Vooral het binnenvaren van de 18 km lange en 300 meter brede Nærøyfjord -een van de smalste van Europa- is natuurlijk wel heel mooi.

Vanaf de boot zagen we de kerk van Bakka en het weggetje er naar toe, met eenbaanstunnel met verkeerslicht. 6 jaar geleden reden we hier in de stromende regen en gaven we een lift aan een aantal Poolse wandelaars. Nu was het weer gelukkig een stuk beter, hoewel nog steeds niet erg warm.

Tegen half zeven waren we in Gudvangen en aten in het toeristenshopje met restaurant een lekker stoofpotje, dan wel lam, dan wel egg-plant. Matt en Lau namen nog een heerlijk mascarponetoetje na, de rest een bakje koffie en rond 20.00 uur waren we weer terug in ons hotel.

Ik heb een poging gewaagd om een goede keuze te maken uit de 491 foto's... hopelijk zijn het de juiste ;-)