maandag 1 augustus 2016

Sørlandsbadet en Lindesnes Fyr

Vandaag zou het een regenachtige dag worden en zo begon het vanochtend dan ook.
Tanja en ik trokken ons daar niets van aan en om 8.15 uur liepen we met regenjas en paraplu de deur uit voor nog een stukje van the adventure trail.

Onderweg werden we weer een stuk wijzer door alle infoborden langs het pad en maakte Tanja mooie close-ups van de vegetatie.

Na een half uurtje vonden we het weer mooi geweest.
Anne Laura had ondertussen ook niet stil gezeten, op de ontbijttafel troffen we o.a. pannenkoeken aan!

Na het ontbijt vertrok Arjen met de jongelui richting Sørlandsbadet, een groot zwembad met glijbanen en duikplanken. Dat viel wel in de smaak!

Jan, Tanja en ik reden naar Kap Lindesnes, waar het Lindesnes Fyr staat, gelegen op de zuidelijkste punt van Noorwegen. Deze vuurtoren is volgens de reisgids de meest bezochte bezienswaardigheid van het land. De afstand van deze plek tot aan de Noordkaap is 2518 km.

De huidige vuurtoren is in 1915 op deze plek gebouwd, maar al sinds 1655 staat er in Lindesnes een vuurtoren.  In de 18e eeuw werd een kolen gestookte vuurtoren gebruikt, zoals je hieronder kunt zien.

De naam Lindesnes komt uit het Oud-Noors en betekent zoveel als 'where the land sinks into the sea'.

De vuurtoren is 16,1 meter hoog, dat is niet bijzonder hoog. Toch is de hoogte van het licht 50,1 meter boven zeeniveau en kan het licht 20 zeemijlen (37 km) ver gezien worden, in normale weersomstandigheden uiteraard. Bij slecht weer slaat de zee soms zelfs over de toren heen.

Wij werden ook wel nat, maar dat had met een regenbui te maken. Gelukkig kwam de zon daarna al weer snel tevoorschijn!

Het Skagerrak en de Noordzee komen op dit punt samen, waardoor het hier soms behoorlijk stormachtig is, de reisgids schreef zelfs: 'de ruigste plek aan de zuidkust'.

Dat dit gebied ook onderdeel was van de Atlantic Wall is nog goed te zien aan de loopgraven, bunkers e.d.

Op een terrasje aten we een bordje tomatensoep met zeewier en huisgemaakt brood. Duur, maar lekker!

Daarna begonnen we aan de tocht terug naar huis, met een tussenstop in Lyngdal, en waren we rond 15.30 uur weer in het Farsund Resort.
De rest van de family arriveerde pas rond 17.00 uur.

Na twee dagen zelf koken, gingen we vanavond maar weer eens buiten de deur eten, dit keer in het Rederiet Hotell in Farsund.

Nu gaan we de koffers weer inpakken, want morgen verkassen we naar Fister. Een tocht van haast 4 uur.