vrijdag 21 juli 2017

Dag 2 - Torteval, Guernsey, UK

Om 8.00 uur vanochtend zetten Tanja en ik onze sportieve traditie voort en liepen we vanuit de b&b richting le Port. Het was met 12-13 graden nog aan de frisse kant, maar de zon scheen!
We hoopten de oesterbanken vandaag te kunnen zien, maar het was geen eb, dus dat werd niets.

Tegen 8.30 uur spoedden we ons b&b-waarts voor 'le petit dejeuner'. De tafel was overvloedig gedekt: croissants, stokbrood, pannenkoeken, diverse soorten beleg, koffie, sinaasappelsap, yoghurt en fruit. We vroegen ons nog even af of de soepkommen echt voor de koffie waren en dat bleek zo te zijn.
Na het eten werden de spullen weer bij elkaar gezocht en namen we afscheid van monsieur et madame.

Om 9.30 uur reden we vanuit Cancale via de kustroute naar Saint-Malo.
 Onderweg kwamen we langs le Fort du Guesclin. Dit fort uit 1026 is wisselend in Franse, Engelse en, in de 2e Wereldoorlog, Duitse handen geweest.

We reden daarna alvast maar naar het haventerrein. Het was vanaf 10.45 uur mogelijk om in te checken. Dat ging allemaal voorspoedig. Omdat Jan ondertussen (nadat de reservering had plaatsgevonden) een andere auto heeft, moest het kenteken nog even aangepast worden.
Vervolgens moesten we langs de politiecontrole. De mensen in de Audi werden er natuurlijk weer uitgepikt. Ze moesten met hun benen wijd naast de auto staan, terwijl er een soort scanner langs hun lichaam gehaald werd. Tanja mocht er geen foto van maken, dus bewijs hebben we niet ;-)
Bij de Volvo ging het wat soepeler: er werd alleen even in de kofferbak gekeken. En op de vraag of we iets aan te geven hadden, hebben we met 'nee' geantwoord. Daarna konden we ons opstellen voor het inrijden van de boot.
Ondertussen genoten we van het uitzicht op het oude gedeelte (Intra-Muros) van Saint-Malo.

Op de boot zochten we onze plekken op en aten daar onze lunch.
Daarna keken we aan dek hoe het vaste land langzaam verdween.
Er werd omgeroepen dat de condities voor de overtocht prima waren, maar dat er wel een stevige wind waaide. En dat hebben we geweten...

Ik heb bijna de hele overtocht (en dat duurde toch wel zo'n 2 uur) over/op de reling gehangen en gelukkig m'n lunch binnen kunnen houden. En ook de rest voelde af en toe wel een 'rimpie'. Gelukkig hoeven we pas dinsdag weer een grotere oversteek te maken ;-)

Omdat we iets te vroeg in Saint Peter Port arriveerden, werd er het laatste stuk heel langzaam gevaren. Vervolgens mochten we van boord en kwamen we weer langs een politiecontrole. Deze keer werd er ook bij de Audi alleen in de kofferbak gekeken en konden we eindelijk Guernsey oprijden!
Aan de linkerkant, want Guernsey is wel geen onderdeel van het Verenigd Koninkrijk, maar toch Brits Kroonbezit.
De uitspraak van Victor Hugo (die hier jaren in ballingschap leefde) wordt vaak geciteerd:
'De Kanaaleilanden zijn kleine stukjes Frankrijk die in zee zijn gevallen en door Engelsen opgevist'.

We ontvluchtten de drukte in Saint Peter Port en reden westwaarts naar Torteval, waar ons hotel voor de komende dagen staat: The Imperial Hotel.
Helaas regende het behoorlijk toen we aankwamen.

Om 18.00 uur (19.00 uur Nederlandse tijd, want we zitten hier ook in een andere tijdzone) aten we een hapje in het restaurant bij het hotel. Tijdens het eten ging de zon weer schijnen, dus liepen we na onze overvloedige maaltijd nog een rondje langs de baai en over het strand.

Wie bedenkt er een leuk bijschrift voor bovenstaande foto?
A demain!

1. Een feest van herkenning voor deze uitlandige zusjes, die verre van hun plaats zijnde tot de ontdekking mochten komen hoe in den vreemde hun eigen kerkverband voorzien heeft in vervoer voor die op weg en reis zijn.