maandag 22 december 2014

Alice Springs

Goedemorgen daar!Wij hebben inmiddels onze middagwandeling er op zitten in Alice!

Vanochtend hebben we de taxi naar Melbourne Airport genomen, waar we na de gebruikelijke controles, winkeltjes kijken en wachten bij de gate incheckten bij Quantas voor onze vlucht naar Alice Springs.

Een kleine Boeing 737 vergeleken met de Airbus 380 en Boeing 777 die we tot nu toe gewend waren :)

Nadat we Melbourne zagen wegglijden, hadden we vanaf 9.40 uur een rustige vlucht boven het witte wolkendek, maar het laatste uur werd het helder en hadden we prachtig zicht op de rode outback, voor we landden in Alice Springs om 10.55 uur local time. Northern Theritories is weer een andere tijdzone als Melbourne, de vlucht duurde zo'n beetje 3 uur.

In Alice Springs geen gates en slurven, maar een trap tegen het vliegtuig en uitstappen maar. Best warmpjes, 43 graden. Niet zo erg als je denkt, niet vochtig of zwaar, gewoon heel warm.
Controles zijn er voor binnenkomende vluchten ook al niet, want het is een binnenlandse vlucht. Dus koffer van de band halen (daar hebben ze er twee van), even naar het toilet en met 10 minuten zaten we in een taxi.

Het stadje Alice Springs is zo'n 15 km van de Aiport, waar ook de Flying Doctors gevestigd zijn. Ons hotel, Chifley Alice Springs Resort, is op 5 minuten loopafstand van het centrum. Inchecken, naar de kamer lopen (in diverse gebouwtjes rond een centrumgebouw met receptie, restaurant, terras en zwembad) en effe uitpuffen. Toch best warm!

Na even chillen op de kamer hebben we ons ingesmeerd, hoeden op en Alice verkend. Half blanken en half aboriginals, outdoor en echte inboorlingenkunst winkeltjes zijn de hoofdmoot in de centrale winkelstraat van dit toch nog 26.000 inwoners tellende stadje. Maar ze waren er lang niet allemaal: velen leven in een cirkel er om heen: op veeboerenbedrijven en als het maar 100 km weg is woon je echt in Alice. Verder is het hier vakantieperiode en zijn er heel wat op vakantie naar andere delen van Aussiland. De lokale reiswinkel had aanbieding ophangen met Europa vanaf 79 per dag... (moet je wel effe blijven kamperen daar..)

Zo gaan we maar eens even naar het zwembad en kijken of we wat avondeten kunnen krijgen. Morgen worden we om 6.00 uur opgehaald voor onze Red Centre Safari voor 3 dagen en 2 nachten.
Grote kans dat er dan geen wifi is. We laten de koffer met bagage, waaronder computer, in ieder geval hier, dus even geduld weer op verdere berichten!