dinsdag 23 december 2014

Ayers Rock

 
Uluru is de naam die de Aborigines gaven aan Ayers Rock.
 
De Uluru is een van de grootste natuurwonderen van de wereld: een reusachtige monoliet midden in de dorre vlakten van de outback (de omtrek is 9,4 km, de hoogte 340 m).
Bij zondsondergang verkleurt Ayers Rock in slechts een paar minuten tijd van fel rood, via oranje tot lila. Dit gebeurt ook bij zonsopgang.
 
 
Het gebied werd in 1872 door blanke immigranten ontdekt.
In 1873 leidde William Gosse een expeditie en ontdekte een heuvel waarover hij schreef:
'Toen ik dichterbij kwam, zag ik dat de heuvel een zeer ongebruikelijk voorkomen had met boven overal holen en grotten. Toen ik de zandheuvel gepasseerd was en nog maar op 3 km afstand was en de heuvel voor het eerst goed in zicht kwam, zag ik tot mijn verbazing dat het een enorme rots was die zich boven de vlakte verhief. Ik heb hem Ayers  Rock genoemd, naar sir Henry Ayers, de premier van Zuid-Australie'.
 

1 opmerking:

  1. Een beetje laat, door de verjaardag, feestdagen, nieuwe vitrage, enz. Maar daar ben ik dan toch om mee te genieten van alweer een trip van jullie. Geweldig mooi! Dit land ken ik wel een beetje (nooit geweest) Maar goede kennissen en familie lieten hun (echt)1000-den dia's als ze eens bij ons waren , veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.