maandag 9 juli 2012

Interessant artikel...

In 'Intermediair' van afgelopen weekend las ik een interessant artikel over vakantie. Het sprak me aan omdat het onder andere ging over 'je diepste vakantiewensen'. Vakantieonderzoeker Jessica de Bloom schrijft in haar boek 'De kunst van het vakantievieren': 'Om erachter te komen wat je op vakantie zoekt, kun je je eens afvragen voor welke vakantie je zou kiezen als je onbeperkt tijd en geld had. Je zult in je droomvakantie zeker aspecten ontdekken die ook met minder geld en in kortere tijd te realiseren zijn.' Laat ik nou het idee hebben dat wij (weer) een droomvakantie gaan krijgen! Er staan ook tips in het boek om je vakantie-ervaringen te koesteren, door bijvoorbeeld elke dag de drie leukste momenten te delen met je reisgezelschap. (Of via je blog, denk ik dan...) Ook interessant was het stuk over de zes vakantietypes. Twee onderzoekers hebben een jaar lang vijfentwintig Belgische gezinnen gevolgd en kwamen tot zes verschillende besluitvormingstypes. Ik noem ze: * De gewoonteganger: Houdt niet van risico's en doet vrijwel ieder jaar hetzelfde. * De rationele beslisser: Hoeft niet tegen elke prijs op vakantie, zoekt niet de allerbeste optie, maar kiest voor 'goed genoeg'. * De dromer: Vindt het heerlijk om over de meest fantastische bestemmingen te fantaseren, maar gaat uiteindelijk niet of komt op een mindere optie uit. * De uitsteller: Plant niet of nauwelijks, met het risico dat hij niet op vakantie gaat. * De vakantieganger tegen wil en dank: Is als lid van een groep overgeleverd aan de wensen van anderen, waardoor de vakantiebestemming hem min of meer overkomt. (Pubers en moeders.) *De flexibele vakantieganger: Probeert met zo min mogelijk inspanning tot een zo goed mogelijke keuze te komen. Houdt van reizen, heeft continu een vakantieplannetje in zijn hoofd, blijft ook ter plekke bereid om plannen aan te passen. Bron: Alain Decrop en Dirk Snelders, A grounded typology of vacation decision-making.(gelezen in Intermediair.) Nu natuurlijk de vraag: welk type ben jij? Ik ben eerlijk gezegd meestal de gewoonteganger, maar met 'Het Engelse Avontuur' val ik zeker in een andere categorie. Hopelijk niet die van vakantieganger tegen wil en dank?!

8 opmerkingen:

  1. Laat ik bij het doorbladeren van de Intermediair (die via MisterJ hier terecht komt) dit helemaal gemist hebben! Ik denk dat jullie allemaal vakantiegangers tegen wil en dank worden en ik jullie reisleider! Eerlijke verdeling?!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prima!
    Het stond trouwens op de voorpagina en was het coververhaal. Ik weet nu wat doorbladeren bij jou inhoudt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik lees uit principe alleen de bijdrage van Marcel van R.oosmalen...

      Verwijderen
    2. Dan zal ik nog een lezenswaardig boek voor je meenemen op vakantie...

      Verwijderen
    3. 'Het is nooit leuk als je tegen een boom rijdt' heb ik al uit!

      Verwijderen
    4. Dan neem ik 'm voor mezelf mee!

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.