woensdag 20 juli 2022

Het Duitse Avontuur (5): Leipzig

Dinsdag zijn we de binnenstad van Leipzig niet uit geweest. We startten rustig met een vrij laat ontbijt in het hotel, met uitzicht op de roltrappen van het winkelcentrum. Ook hier weer een uitgebreid buffet met veel keuze.

Daarna zijn we naar buiten gegaan. Buiten het koele hotel was de lucht als een warme deken. Gelukkig bieden de hoge gebouwen ook veel schaduw op straat. We liepen naar de Thomaskirche. De kerk waar Johann Sebastian Bach ooit organist/cantor was. Zijn orgel is er al lang niet meer, maar er zijn nu twee andere orgels. Inmiddels ligt hij er ook begraven. Het is al zijn derde graf; het lichaam van de grote musicus is de eeuwen door een aantal malen verplaatst...
Om 12 uur was er een concert van orgel en cello. Er kwamen heel wat mensen op dit gratis muzikale halfuurtje af. Twee jonge musici speelden een gevarieerd programma.

Na de lunch bezochten we het museum "Runde Ecke". In dit gebouw had het district Leipzig van het ministerie van Staatsveiligheid, beter bekend als Stasi, zijn hoofdkantoor. Het museum bestaat uit een gang met kamers, die in oorspronkelijke toestand gelaten zijn. Ook is er een cel nagebouwd waarin politieke gevangenen opgesloten werden. We kregen veel informatie over de manier waarop de veiligheidsdienst de bevolking vanaf kinderleeftijd indoctrineerde, bespioneerde en onderdrukte. Het was indrukwekkend.

Later vanmiddag hebben we de Nicolaikirche nog bekeken. Deze kerk heeft een prachtig rijk versierd interieur. Maar de reden dat deze kerk beroemd geworden is, is van heel andere aard. Vanuit de gebedsdiensten voor de vrede die in de jaren '80 in deze kerk georganiseerd werden, ontstonden vredes- en protestmarsen die uiteindelijk mede tot de val van het communistisch regime geleid hebben.

Vanavond hebben we gegeten op het terras van het oude raadhuis op de Markt. Vonden we wel een leuke gedachte: gisteren bij het "nieuwe" raadhuis, vandaag bij het oude. Het eten was ook nog eens erg lekker!