woensdag 8 augustus 2018

Dag 10 - Berneray - North Uist - Benbecula

Vanochtend opnieuw een blauwe lucht met mooie witte wolken.
Ideaal weer om te starten met een wandelingetje. Vandaag sloegen we bij het vakantiehuis linksaf. De man met hond zagen we deze keer voor ons uit lopen. Blijkbaar is dit ook zijn 's woensdagse rondje.

Onderweg wat toeschouwers.

Op de terugweg lopen we gelijk even door naar de supermarkt voor wat brood en het avondeten.

We wilden vandaag wat dichter bij 'huis' blijven en dan donderdag een bezoek brengen aan de andere eilanden, die zuidelijk van Harris liggen. Toen we de tickets voor de veerboot wilden boeken, bleek dat we op donderdag alleen heel vroeg konden vertrekken en ook weer vroeg terug moesten. Vandaar gooiden we onze plannen om en vertrokken rond 11.00 uur om de boot van 11.40 uur te halen.

De Buiten-Hebriden bestaan uit diverse eilanden. De hoofdeilanden zijn Lewis, Harris, Taransay, North Uist, Benbecula, South Uist en Barra. Helemaal in het westen ligt nog St. Kilda (daar wilden we eigenlijk ook nog heen, maar dat is 2,5 uur varen enkele reis en op het eiland is geen enkele voorziening, dus zien we er vanaf. Maar is wel erg mooi). Verder zijn er nog heel veel kleine eilandjes, bewoond en onbewoond.

Terwijl we wachten tot de boot er is, legt Arjen even uit het zo'n korf werkt.

En daar komt de boot dan aan!

Na ongeveer een uur varen tussen heel veel rotsen door, komen we aan in Berneray. Prins Charles schijnt een buitenverblijf te hebben op dit eiland, maar we zien hem niet.
Berneray wordt door middel van een damweg verbonden met North Uist.

North Uist is het noordelijkste eiland van de zuidelijke Buiten-Hebriden. Ruim een derde van het eiland bestaat uit kleine lochs, verder is het vrij vlak.
Het eiland heeft ongeveer 1500 bewoners, van wie de meerderheid Gaelic spreekt.
De grootste plaats op dit eiland is Lochmaddy. Daar drinken wij in een art gallery annex toeristenshop een bakje koffie en trakteert Joost op taart!

Op het eiland  North Uist zijn diverse archeologische vondsten gedaan.
We rijden o.a. langs Barpa Langais, een gekamerde graftombe, en langs een steencirkel.

Uiteindelijk komen we uit op het strand, waar we mooie schelpen zoeken en vinden!

En oefenen we weer met de zelfontspanner.

Gelukt!

Een heel aantal eilanden is door middel van dammen met elkaar verbonden. Het liefst wilden we helemaal door rijden naar het zuiden van South-Uist, maar daarvoor hadden we geen tijd. Om 17.20 uur vertrok de veerboot weer (de laatste voor deze dag), die konden we dus niet missen.
Wel rijden we nog door naar Benbecula, waar ze een vliegveld hebben. Er landt net een toestel, weer zo een met een Schotse ruit op de staart.
De belangrijkste bron van werkgelegenheid op dit eiland is de raketbasis van het leger.
Verder staat het eiland bekend om forel.
Vanaf Benbecula smokkelde Flora MacDonald ooit Bonnie Prince Charlie (de laatste troonpretendent van de Stuarts) verkleed als dienstmeisje naar Skye.

We kopen nog wat souvenirtjes in een leuke winkel, maar daar worden verder geen mededelingen over gedaan.

Ruim op tijd zijn we weer terug bij de veerboot, die ligt al op ons te wachten.

Als we thuis zijn, wordt er gekookt en gegeten. 's Avonds rent Mat een rondje door de omgeving en schiet deze foto's.

Tanja en Arjen bezoeken de prayer meeting van de kerk (dat hebben ze hier iedere woensdagavond).
De vissende ouderling zei dat hij later op de avond nog wel even langs kwam om wat van z'n vangst te brengen. En dat gebeurde ook. Even later lagen deze jongens in onze gootsteen...

Gelukkig zijn er ook enkele visliefhebbers onder ons, die dit bereiden en opeten. Ik blijf in de slaapkamer tot de kust veilig is ;-)

Ready to eat!

We proberen nog een herkansing wat betreft de sunset, maar helaas, ook vanavond geen succes...

1. Jij zat in de slaapkamer Betty? Ik zou je gezelschap houden hoor, wat een voedsel :-( Maar goed dat er ook barbaren mee reizen. Het was weer fijn om mee te kijken daar, groeten aan iedereen en tot laterrr...TC

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.