zondag 12 augustus 2018

Dag 13 - Tarbert - Skye

Vanochtend liepen Tanja en ik voor het laatst een rondje door Leverburgh.
De hond van de man-met-hond snuffelde aan de schoenen van Tanja, waarop het baasje zei: 'She likes you'.
Verder zwaaide er nog een meneer zo enthousiast, dat hij bijna uit de bocht vloog met z'n auto.
Ze gaan ons hier vast missen!

Tegen 10.00 uur vertrokken de kinders met de Volvo naar Stornoway, daar namen ze rond 16.00 uur de ferry naar Ullapool (waar ze inmiddels veilig aangekomen zijn).

Onze ferry vertrok pas om 21.10 uur, dus we hadden nog een lange dag voor de boeg.
Bij The Pier namen we de Strond Road en reden langs de kust, tot de weg doodliep bij een leuk haventje met zicht op St. Clements Church.

Bij een van de huizen zagen we een bordje pop-up-store hangen, dus stopten we even. Het hek was gesloten, maar er kwam gelijk een mevrouw aan lopen om het hek te openen (dat was dicht om de schapen tegen te houden, die zich weerspiegelt in de lak van haar mooie auto zagen en dan zichzelf aan gingen vallen, met alle gevolgen van dien voor de lak).
Uiteraard werden er producten van Harris Tweed verkocht, maar deze mevrouw had er duidelijk gevoel voor, ze was nl. textile engineer.
Op het terrein stonden ook nog 2 vakantiehuizen, 1 was er leeg dus mochten we even kijken. Een prachtige plek en echt schitterend ingericht. Helaas maar ruimte voor 2 personen, maar mocht iemand van jullie deze kant uit willen, dan is dit zeker een aanrader!

Daarna vertrokken we langzaam richting het noorden. Onderweg wat schapen op de weg.
Eerder deze week waren het ook weleens koeien. Die zijn vrij fors van dichtbij trouwens...

De mevrouw van de kussens, vertelde dat haar wever in Luskentyre zat. Daarom reden we daar ook nog maar even heen. We zagen geen weverij, maar wel een prachtig strand en vonden weer enkele schelpen van onze gading.

In The Distillery in Tarbert aten we de lunch en namen nog een kopje koffie na.

Daarna reden we naar Hushinisch. De foto die Jan heeft laten afdrukken, is nl. van de slipway in deze plaats. We wilden natuurlijk kijken of we zo'n zelfde foto konden maken.
Voordat we er waren, moesten we eerst zo'n 20 mijl over een single track road rijden (en later ook weer terug) met af en toe zulke steile stukken, dat je niet kon zien of er een tegenligger aankwam.

In het gehuchtje Amhuinnsuidhe reden we ineens door een mooie poort recht op een soort kasteel af. In 1865 is dit optrekje gebouwd voor de 7e Earl van Dunmore, Charles Murray.
Tot 2003 is het privé bezit geweest, nu is het een hotel.

Het laatste stuk moest te voet afgelegd worden. Het kon misschien wel per auto, maar er lag veel zand op de weg.

En dit is de bewuste scheepshelling dan.

Tegen 17.00 uur waren we weer in Tarbert. We keken nog wat rond in het plaatsje en dronken wat om de tijd te doden. De meeste winkeltjes hadden we eerder deze week al bekeken. Rond 18.00 uur aten we een hapje aan de haven. Om wat langer te kunnen blijven zitten, namen we ook maar een toetje, gevolgd door koffie.

Daarna checkten we in voor de boot. Die kwam iets na 20.30 uur aan varen.

Om 21.10 uur vertrok de boot uit Tarbert. De overtocht duurde zo'n 1,5 uur. Ideaal is het niet, zo'n late vaartocht, maar de eerdere boot was toen we deze vakantie planden al volgeboekt. We hadden dus geen keus.
Vanaf de boot was het Eilean Glas Lighthouse wel te zien!

In het pikdonker kwamen we aan op Skye. Om ons onderkomen voor de komende 2 nachten te bereiken moesten we nog ruim een half uur rijden. Iets na 23.30 uur waren we allemaal op onze bestemming!

1. Het was toch een leuke laatste dag en met het weer troffen jullie het aardig volgens mij. Ik ga verder TC

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.