maandag 6 augustus 2018

Dag 8 - Callanish - Arnol - Ness - Stornoway

Tanja, Mat en ik begonnen vanochtend om 8.30 uur de dag weer sportief. We dachten het droog te houden, maar helaas kregen we toch nog een bui over ons heen.
Op de terugweg gingen we gelijk langs de plaatselijke supermarkt en sloegen o.a. een voorraad brood in.

Na het ontbijt knapte het weer aardig op en zagen we zelfs stukken blauwe lucht!

Na een paar wassen gedraaid te hebben, gingen we rond 11.30 uur op pad.

Onderweg stopten we diverse keren om van het uitzicht te genieten.

Zoute kwelders bij Northton.

Er zijn hier ook prachtige zandstranden. Daar hopen we later deze week nog te gaan kijken.

Picknick onderweg.

Daarna stoppen we bij de Callanish Standing Stones.
Er blijken op 3 verschillende plekken stenen te staan (en verder op het eiland op nog veel meer plekken, overigens). De plek die het drukst bezocht wordt -Callanish 1- slaan wij over.

Wij stoppen bij Callanish II en lopen van daaruit naar Callanish III.
Onderzoek heeft uitgewezen dat deze steencirkels ouder zijn dan Stonehenge.
De reisgids had er verder nog bladzijdes vol info over. Helaas allemaal in het Engels, dus laat ik het hier bij.

De zelfontspanner werkt nog steeds!

Het blijkt toch een lastige groep om goed op de foto te krijgen...

Daarna rijden we door naar Arnol. In o.a. die plaats staan zogenaamde blackhouses, waar mens en dieren in een ruimte woonden, wat zorgde voor extra warmte. Het dak van deze houses is van stro gemaakt, er wordt in het huis een turfvuur gestookt, maar er is geen schoorsteen. Het van rook doortrokken strodak is later weer geschikt als mest voor op de akker. Best praktisch allemaal.
Ook vandaag brandde er nog een turfvuur, voor ons als erfelijk-belasten niet zo'n succes ;-)

Dit blackhouse is rond 1880 gebouwd en tot 1960 bewoond geweest. Daarna verhuisden de bewoners naar een nieuwe woning, een white house.

Het white house.

We waren toch al aardig op weg naar het noorden, dus rijden we maar even door tot aan Ness (op ruim 2 uur afstand van Leverburgh).

Dit plaatsje heeft een mooi haventje. Veel locals zijn visserman. 75% van de bevolking spreekt hier Gaelic, of beheerst die taal in ieder geval.

Vandaag ziet de haven er vredig uit, maar het kan hier aardig spoken.

Spitsbergen is net niet te zien ;-)

Daarna rijden we door naar Stornoway...

... waar we nog net op tijd zijn om boodschappen in te slaan. Het was vandaag een bank holiday en daardoor gaat de winkel eerder dicht.

Onze laatste stop van vandaag is bij the airport, waar ons laatste reisgenoot zich bij de groep aansluit. Helaas zitten we nu vol, nieuwe aanmeldingen kunnen we niet meer in overweging nemen. Uiteraard kunt u zich voor een volgende reis vroegtijdig aanmelden!

1. Goeiemorgen, alleen al het weer bij jullie en dan het landschap als extraatje, mmmm... Het ziet er geweldig uit daar. Ik denk zelfs dat IJsland niet te zien was? :-) Prachtige foto's weer en wij genieten mee. groetjes TC

2. Tja, als je 't dan toch zelf aangeeft, geef ik me meteen, dus vroegtijdig, maar op voor jullie volgende reis. Misschien dat dan meteen de groep zich makkelijker op de gevoelige plaat laat vangen! Ik zeg: win-win! ;)

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.