donderdag 2 augustus 2018

Dag 4 - Tongue - John o' Groats

Vanochtend starten Tanja en ik om 8.00 uur met een wandeling rond het hotel.
Vanuit de achtertuin mooi zicht op Ben Loyal.

Na het ontbijt (zelfde recept als gisteren) vertrokken we zo rond 9.30 uur richting John o' Groats.
Onderweg opnieuw weer mooie vergezichten.

In het plaatsje Bettyhill stoppen we uiteraard even.
Het dorp is begin 19e eeuw ontstaan om de bij de clearances (de verdrijving van 15.000 mensen om ruimte te maken voor schapen) uit hun huizen verdreven Hooglanders onderdak te bieden.

En dan is daar opeens Thurso! Na een paar dagen vooral leegte met af en toe een gehuchtje, is zo'n drukke plaats met zelfs een verkeerslicht weer even wennen. We drinken een bakje koffie bij de plaatselijke bakker en constateren dat ze qua winkels en kleding nog wel zo'n 50 jaar achterlopen op de nieuwste trends. Maar wat wil je in zo'n uithoek.

De bloembakken zijn in ieder geval wel keurig verzorgd!

Vanuit Thurso vertrekt er een veerboot richting Orkney.
We zien een van de vele eilanden duidelijk liggen.

We dachten nog een tussenstop te maken bij de Castle of Mey. Queen Elizabeth (de queen mum) heeft dit kasteel in 1952 na de dood van haar man aangekocht en maakte er een vakantieverblijf van. Twee keer per jaar (in augustus en oktober) bracht ze een bezoek aan deze plek. Vanaf 1955 tot 2001 heeft ze dat volgehouden. Het kasteel is 7 dagen per week open van 1 mei tot eind september, behalve -jullie raden het al- 10 dagen eind juli - begin augustus. Dan brengen nl. doorgaans Charles en Camilla een bezoek. We hebben hen nog niet gezien, maar mochten we hen nog tegenkomen, dan horen jullie dat direct!

Rond lunchtijd zijn we dan in John o' Groats. We eten een hapje in het Seaview Hotel en vertrekken dan richting de haven.

Het dorpje John o' Groats is vernoemd naar een Nederlander, Jan de Groot, die in 1496 het veerrecht tussen Schotland en de Orkney-eilanden verwierf van koning Jacobus IV van Schotland.
Een lokale legende is dat de achternaam o' Groats vernoemd is naar de tol (one groat) die men moest betalen om van het veer gebruik te maken.
Het witte huis op de foto hieronder is het huis van Jan de Groot. Hij had 7 zonen, die ruzie maakten over wie 'de meeste' was. Hun vader bouwde daarom een achthoekig huis, met 8 deuren en een 8-hoekige tafel, zodat ze allemaal gelijk waren en er niemand aan het hoofd van de tafel hoefde te zitten.

Om 14.30 uur gaan we aan boort van de ferry voor een wildlife sea tour.

Vanaf het water is er mooi uitzicht op Duncansby Head met vuurtoren.

Naast een hele hoop vogels, zien we ook een zeehond. Helaas geen haaien of walvissen...

Duncansby Stacks

Maar wel puffins (papegaaiduikers), eindelijk!

Na 90 minuten varen zijn we weer terug in de haven en rijden naar het hotel. Om 18.00 uur eten we een hapje en rijden daarna met de auto naar Duncansby Head om het nu vanaf het vaste land te bekijken.

En zoeken we op het strand nog naar wat schelpen. Helaas zijn er niet veel.

Een mooi patroon in het zand.

We zien nog wel een paar hertjes door het veld rennen.

De oortjes zijn nog net zichtbaar...

En een hele grote groep vogels!

Morgen vertrekken we al weer, net nu de Highland Games hier van start gaan. Dat moeten we dan weer missen....
We hebben een wat langere reisdag voor de boeg, dus om 8.00 uur zien we elkaar aan het ontbijt.

1. Ha kinderen, ik ben wel nieuwsgierig hoor, wie komt er nog bij? Na lang verzinnen kom ik bij de ouders van Mat? Ik wacht maar af. Omdat ik al 3 weken alles op Google opzocht weet ik nu al een beetje waar jullie rondtoeren. Prachtig om te zien allemaal, tot morgen TC

2. Ook best weer een indrukwekkend land, zo te zien. Met Bettyhill natuurlijk als 't meest ultieme plekje!!

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.