vrijdag 10 augustus 2018

Dag 12 - Stornoway & beach

Ook vanochtend zag het er weer er weer veelbelovend uit, dus liepen Tanja en ik opnieuw een rondje door het 'dorp'.
De man met hond was ook al op pad en we werden nog enthousiast begroet door een oudere meneer. We zijn al aardig ingeburgerd hier ;-)

Bij de kerk was ook al wat activiteit te bespeuren. Vandaag was er nl. een huwelijk. Waarschijnlijk gebeurt dat niet zo vaak, of de gemeente leeft sowieso erg met elkaar mee, want steeds als we iemand spraken van de kerk werd dit ter sprake gebracht.
Toen we weer richting huis liepen, kwam net de vissende ouderling, meneer Donald N. MacLean (eigenaar van Seas the Catch) aangereden vanaf het kerkterrein. Uiteraard maakte hij direct een praatje met ons. Hij wilde weten wat we de afgelopen dagen gedaan hadden en uiteraard hoe het met de kreeften en garnalen afgelopen was.
Hij zei eerder van de week al dat we beslist nog eens moeten komen, dus daar zitten we aan vast ;-)

Hier wordt duidelijk nog met turf gestookt...

Vandaag hadden we een jongens- en meisjesuitje.
De heren vertrokken naar het strand en hadden een stralende dag at the beach!

Joost organiseert z'n eigen Highland Game.

En werd er zelfs nog gezwommen!

De dames vertrokken naar Stornoway om te shoppen!
Bijna in iedere winkel verkochten ze producten van Harris Tweed, dus daar konden we natuurlijk niet onder uit. Verder liepen we nog tegen groene thee aan van het merk dat pa zocht, dus namen we dat ook mee.
Tanja kocht wol van echte Buiten-Hebridische schapen.

Aan de haven passeerden we een monument ter herinnering aan de vrouwen die in de 19e en 20e eeuw in de haringindustrie werkzaam waren.

Tweed, tweed, tweed...

Toen we uitgewinkeld waren, reden we het Eye Peninsula over, naar de vuurtoren die daar op de punt staat, het Tiumpan Head Lighthouse.

De overkant -the mainland- is goed te zien.

Terwijl we langs de luchthaven reden, landde er precies een vliegtuig. Weer zo'n leuke, met een geruite staart (misschien accepteren ze hier geen andere ;

Om 17.30 uur ontmoeten we elkaar in Tarbert, voor het afscheidsdiner (waarbij er door iemand Haggis gegeten werd...). Morgen vertrekken we namelijk alweer.

Terwijl we onze spullen bij elkaar aan het zoeken waren, zagen we ineens deze mooie lucht vanuit het vakantiehuis.

We sprongen snel in de auto en reden naar The Pier en konden daar nog net de zonsondergang meemaken. Toch gelukt!

En zagen daar ook de boot van meneer MacLean liggen.

Morgen vermaken we ons nog op dit eiland.
Mat, Lau en Joost vertrekken aan het eind van de middag vanuit Stornoway naar Ullapool om de NC 500 te gaan rijden.
De rest neemt in de loop van de avond de veerboot vanuit Tarbert naar Uig. Wij brengen het komende weekend dan op het eiland Skye door.
Wordt vervolgd vanaf daar!

1. Hoi alweer, wat een prachtige foto's van deze dag, het weer hielp ook mee natuurlijk. Stoere mannen hoor in dat koude water, 10 graden ongeveer? Ik kijk weer wel wat Skye brengt Al zocht ik al even op Google. Arjen weer aan de Haggis, of zijn er meer roekelozen in de groep? Veel plezier en tot later TC