woensdag 13 augustus 2014

Ring of Kerry

Vanochtend begonnen we rustig aan. Rond een uur of 9.30 uur gingen we ontbijten, deze keer geen panne(n)koeken, maar lekkere afbakbroodjes (ook niet verkeerd). Morgen schijnen we by the way weer pannenkoeken te krijgen, tenminste daar had AL het over. Ben benieuwd...

Rond een uur of 11 vertrokken we voor een mooie autoroute: de Ring of Kerry. Deze route loopt over het schiereiland Iveragh. Het eerste stukje was redelijk bekend, daar hadden we al gereden toen we naar ons hotel in Parknasilla gingen.
Bij Caherdaniel maakten we een eerste stop, waar we een mooi uitzicht hadden over de Celtic Sea en diverse rotseilandjes die voor de kust liggen.

We reden verder naar Ballinskellig. Ondertussen was het al 13.00 uur geweest en hadden we trek in een broodje. Bij het plaatselijke postkantoor annex snackbar, verkochten ze ook sandwiches en soup of the day. Hier heb ik de fooi van pa en ma (die eigenlijk voor een ijsje bestemd was) maar in de strijd gegooid. Anders moesten we zoveel ijsjes eten voor het op was ;-) Dus alsnog bedankt!

Vanuit Ballinskellig vaart een bootje naar de Skellig Islands. We waren van plan om een boottochtje te gaan doen, maar je bent dan gelijk verplicht om 2 uur op het eiland te verblijven. En aangezien daar werkelijk waar niks is, leek het ons niet zo aantrekkelijk. Zeker niet toen we op een bord in de haven zagen staan dat er zelfs geen toiletten zijn...

De punt van het schiereiland heet hier Bolus Head. Dat klonk ons wel bekend in de oren en we verwachten ergens wel een kraampje met Zeeuwse of Flakkeese bolussen, maar helaas... Dus wie weet is dat nog wel een gat in de markt!

We zijn zover als we konden de punt opgereden. Ik denk dat pa het wel heel avontuurlijk had gevonden. Het weggetje werd steeds smaller en onbegaanbaarder en aan de linkerkant keek je zo de diepte in. Op een gegeven moment stond er een bordje dat je niet verder mocht en dat deden we dan ook maar niet.

Onderweg kwamen we nog een rij huisjes tegen, waar nu kunstenaars in bivakkeerden. De onvertaalde info die ik erover vond: Built out of the ruins of a 1790s pre-famine village atop a cliff face overlooking the Atlantic, Cill Rialaig offers artists, writers and other creative professionals an opportunity to get away from everyday career pressures and the demands of 21st century life in order to focus entirely on their artistic practice. Its cottages are living-work spaces that provide for residents’ essential work and living needs, without television, telephones or internet. Residencies are offered free of charge, although there is a small service fee for utilities. Residents provide their own transportation, food and supplies.

Al met al een unieke plek! Bij het begrip cliffhanger kreeg ik trouwens ook ineens beeld...
We kwamen, zonder tegenliggers (gelukkig!), weer heelhuids beneden.

Onze volgende stop was Portmagee, waar we een prachtig uitzicht hadden op Portmagee Channel, Valencia Island en daarachter de Celtic Sea. Jammer genoeg regende het net een beetje, dus mijn foto's zijn mislukt. Gelukkig waren die van Tanja er nog!

Bij Cahersiveen kwamen we weer op de Ring of Kerry terecht, waarna we in een wat sneller tempo via Killarney National Park terugreden.

We waren daar zondag ook al doorheen gereden. Dit is een heel mooi gebied met allemaal meren, watervallen, een kasteelruïne en een voormalige abdij. Er is een stopplaats genaamd Lady's View. Deze plek dankt zijn naam aan de hofdames van Koningin Victoria die deze plek in 1861 bezochten en er erg verrukt over waren.

Tegen 18.00 uur waren we moe, maar voldaan weer in Killaha East.

1. Dat was vanmorgen dan een latertje voor jou doen...! Maar ook wel eens lekker, toch? Heb jij dat ook, Betty, als je deze landschappen 'beleeft', je een beetje 't gevoel krijgt: hier zou ik me best wel thuis voelen? Alleen jullie foto's van this country geven mij dit gevoel al. Misschien geen gek idee om alvast 'ns een beginnetje te maken met een verblijf in die artists cottages, want ik begrijp dat 'schrijvers' daar ook terecht kunnen ;). Kunnen we meteen ook een begin maken met Flakkeese bolussen te slijten... Eén workshopje bij Van Harberden en je kunt het! Maar hoe dan ook: geniet jij in elk geval van je pannenkoeken morgenochtend. Of van je pannekoeken als jij die, net als tante Corrie, lekkerder vindt...

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.