vrijdag 22 juli 2016

Fileleed - van Middelharnis naar Kopenhagen

Vandaag begon ons Scandinavische avontuur! Om 7.30 uur vertrokken Jan en ik uit Middelharnis, rond 8.15 uur waren we in Dordt, waar de rest van het reisgezelschap zich bij ons aansloot. Behalve Mat, die later dit weekend per vliegtuig arriveert (slimme actie van 'm!).

In Nederland schoten we lekker op en rond 10.00 uur reden we de grens bij Bad Bentheim over en besloten we te stoppen voor een kopje koffie, dan wel een glaasje cola.

Even een blik in de koffer van de Audi ;-)
Omdat wijn nogal duur is in Noorwegen, hebben we zo onze eigen voorraad meegenomen...

Rond 12.30 uur stopten we voor een lunch in een wegrestaurant. Onderweg werd het steeds drukker. Er was veel verkeer op de weg en, zoals we van eerdere reizen deze kant uit wel wisten, is Duitsland één grote bouwput. Als je het ene oponthoud nog niet voorbij bent, wordt de volgende Baustelle ('Wir bauen fur sie') al weer aangekondigd. Verder werkte het weer ook niet mee: enorme buien en af en toe een klap onweer.

In de buurt van Hamburg werd de file heel serieus...
Hieronder zie je de brug over de Elbe, gemaakt vanuit de auto terwijl wij in de file stonden voor de Elbetunnel.

Een blik door de voorruit...

Gelukkig was er ook nog een regenboog te zien!

Rond 18.30 uur waren we eindelijk bij de Deense grens. We moesten allemaal op één baan rijden. Af en toe werd er een auto uitgekozen die van de weg af moest. Natuurlijk moesten ze ook ons weer hebben. Na een blik in de auto geworpen te hebben en gevraagd te hebben waarvoor we kwamen, mochten we weer verder.

We passeerden de Nieuwe Kleine Beltbrug, die het schiereiland Jutland met het eiland Funen verbindt.

Daarna werd het gelukkig steeds rustiger op de weg en reden we tot 19.30 uur door, voor we stopten voor een korte maaltijd.
Nog 200 km te gaan...

Om 20.45 uur waren we bij de volgende brug: de Grote Beltbrug. Deze brug verbindt de eilanden Funen en Seeland. De verbinding bestaat uit twee bruggen van 6,6 en 6,8 kilometer lengte, die beide op het eilandje Sprogø uitkomen. De lengte van de verbinding is 18 kilometer.
Om de internationale scheepvaart niet te hinderen, hangt de brug aan de oostzijde voor het wegverkeer hoog boven de Grote Belt.
De bouwkosten bedroegen circa 4,2 miljard euro, en om deze terug te verdienen moesten we tol betalen (244 kronen).

Daarna schoten we lekker op, totdat we 25 km voor onze bestemming opnieuw in een (kleine) file terecht kwamen. Om 22.15 uur waren we eindelijk bij ons hotel in de Vester Voldgade. Na het inchecken, brachten we de bagage op onze kamers en moesten de heren de auto's nog gaan stallen in een parkeergarage in de buurt. Morgen de stad verkennen!

'Kopenhagen is een mooie stad, maar net iets te ver weg...' (vrij naar drs. P.)

1. Zo is het, en dat ligt aan die Duitsers. Van Hamburg Zuid tot bijna de Deense grens zijn ze al jaren aan de weg aan het klooien, de enige weg naar heel Scandinavie..Dat koste uren en uren

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.