dinsdag 26 juli 2016

Goodbye Denmark, hello Norway!

Maandagochtend spraken Tanja en ik opnieuw af om 8.00 uur een eindje te gaan lopen. Deze keer liepen we een rondje door het Ørstedsparken, sinds 1879 open voor publiek. Het park is (later) vernoemd naar twee broers: Hans Christian en Anders Sande Ørsted, een wetenschapper en een politicus. Beiden hebben een standbeeld in dit park. Evenals nog een aantal andere mensen, trouwens.

In het park is een vijver met een brug erover. Dit is ws de oudste smeedijzeren brug van Denemarken en stamt uit 1857. Deze brug staat bekend als de "brug van Frederik VII" omdat de koning regelmatig over de brug reed.

Verder groeien er natuurlijk veel mooie planten en bomen in het park. Op de weide achter het monument voor Hans Christian Ørsted werden na de Tweede Wereldoorlog 26.000 Nederlandse krokusbollen geplant in de kleuren blauw, wit en geel, die elk voorjaar bloeien.

Om 9.30 uur spraken we met de rest van het gezelschap af in de lobby van het hotel en liepen we gezamenlijk naar het Espresso House voor ons ontbijt.

Na het ontbijt kochten Mat en Lau de halve boekhandel, die zo wat naast het hotel is, leeg. Daarna werden de spullen ingepakt, uitgecheckt, de bagage op de stoep aan de overkant uitgestald en vervolgens in de taxi's (van Arjen en Jan ;-) geladen.
Rond 10.45 uur begonnen we aan de tocht naar Hirtshals.

Onderweg stopten we diverse keren voor koffie, fris en eten. Het weer was heel divers, ook in temperatuur. Vooral het laatste stuk kregen we behoorlijk felle regenbuien over ons heen! Onderweg diverse aanrijdingen, gelukkig kwamen wij rond 17.00 uur heelhuids in Hirtshals aan!

We reden eerst door naar het centrum om een hapje te eten. De boot zou om 20.45 uur vertrekken en je moest er minimaal een uur van te voren zijn, we hadden nog genoeg tijd dus.
Om 18.30 uur waren we uitgegeten en checkten we alvast in voor de boot. Daarna begon het grote wachten. Gelukkig valt er altijd wel iets te beleven. Er kwamen andere veerboten de haven binnen varen en er was natuurlijk genoeg ruimte om de nieuwe rugbybal van Freek uit te proberen!

Om 19.30 uur kwam de veerboot naar Kristiansand de haven binnen varen. Natuurlijk moesten eerst alle passagiers van de boot af en daarna mochten wij erop, eerst de vrachtauto's en campers en daarna de gewone auto's. Ondertussen was het al 21.00 uur geweest en voordat de boot daadwerkelijk wegvoer, nog een uur later.

Best wel een beetje een onhandige tijd om te vertrekken, maar het was niet anders. Om ons heen veel geeuwende mensen en kinderen die wel of niet in slaap wilden vallen. Ook veel mensen die, toen de keuken open ging (na 22.00 uur) zich direct aan allerlei burgers en hotdogs waagden. Heel bijzonder om te zien!
Bij ons aan tafel kwam er een Amerikaanse man zitten, die in Noorwegen woont (Alan), waar we gezellig mee hebben zitten praten. Zo ging de tijd toch nog redelijk snel voorbij!

Tegen 1.00 uur werd er omgeroepen dat we allemaal naar onze auto's moesten gaan. Wij stonden op een bovendek geparkeerd, daardoor moesten we best nog een tijdje wachten, totdat het dek onder ons leeg was.

Vervolgens kon de klep naar beneden en konden ook wij de boot afrijden. Ware het niet dat de auto van Jan niet meer startte... De mensen achter ons moesten dus nog even geduld hebben, totdat de andere rijen, links en rechts van ons, van boord waren en konden toen om ons heen rijden.
Gelukkig kwam een van de medewerkers al gauw naar ons toe met een starthulp. De motor startte direct weer!

Ook wij konden toen van boord, door de controle (niet aangehouden dit keer!) en richting het hotel dat vlakbij is: Hotel Norge in de Dronningensgade. Daar kwamen we tegen 2.00 uur aan...

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.