zaterdag 23 juli 2016

Sightseeing in København

Ondanks de lange dag van gisteren, besloten Tanja en ik vanochtend om onze -inmiddels- traditionele ochtendwandeling voort te zetten. Voor sommigen van ons was het een onrustige nacht, vooral voor Freek die nog last heeft van de jet lag.

Om 8.00 uur spraken we af, de rest van het gezelschap zouden we om 9.00 uur in de lobby ontmoeten om gezamenlijk te gaan ontbijten.

We liepen een rondje langs het Rådhus aan de Rådhus Pladsen.

Met aan de overkant van de straat het attractiepark Tivoli, waar pa en ma zo'n 45 jaar geleden waren.

Ook kwamen we langs paleis Christiansborg, waar het Deense parlement zetelt.

De grachten doen soms wat Hollands aan. En dat klopt, want koning Christiaan IV gaf in 1618 opdracht om deze in Hollandse stijl te bouwen.

Na terugkomst in het hotel, gingen we met de rest van de familie een ontbijtje nuttigen bij Club Mambo, een eindje verderop in de Vester Voldgade.

Op weg naar ons ontbijt, kwamen we langs de halte van de hop-on-hop-off bus en besloten dat dat wel een handig vervoermiddel was om de stad te ontdekken.
We kozen voor de uitgebreide tour, zowel bus als boot.

We kwamen langs vele bezienswaardigheden. Zoals onder andere Den Lille Havfrue (de kleine zeemeermin). De bus stopte hier 5 minuten, zodat we foto's konden maken. Nadat we dat gedaan hadden, zat de bus al weer vol met andere toeristen en moesten we een klein kwartiertje wachten op de volgende bus.

Ook kwamen we langs de Gefion Fountain. Volgens een legende heeft deze vrouw het Deense eiland Seeland uit Zweden los getrokken.
Koning Gylfi regeerde het gebied dat nu Zweden heet. Hij gaf akkerland aan een bedelares als beloning voor hoe zij hem had vermaakt. Het land was ter grootte van wat vier stieren in de loop van een dag en een nacht konden ploegen. Vanuit het noorden van het land van de reuzen haalde Gefion vier stieren en spande ze voor de ploeg. Deze vier stieren waren echter haar zonen, hun vader was een reus. De ploeg ging zo hard en diep dat het hele land los kwam van Zweden en naar het westen werd verplaatst. Het land belandde in de zee, in een sont. Daar liet Gefion het land voorgoed liggen, ze noemde het Selund (of Seeland).
De plaats waar het land was weggesleten werd een binnenmeer. In Zweden is het nu bekend als "Het Meer" en het heeft evenveel baaien als er landtongen zijn in Seeland.

Aan de cruise terminal lag de Seven Seas Voyager afgemeerd.
Iets verderop lagen er nog 3 cruiseschepen.

Op het eindpunt aangekomen, vonden we het tijd voor een lunch. Die gebruikten we in een soort jeugdherberg. De gemiddelde leeftijd ging met onze komst behoorlijk omhoog ;-)

Na de lunch, liepen we naar Nyhavn. We hadden dit al even vanuit de bus gezien, maar wilden het wat beter bekijken. Er waren meer mensen op dat idee gekomen!

De gracht van Nyhavn werd door koning Frederik III aangelegd om de binnenhaven te verbinden met Kongens Nytorn (het nieuwe koningsplein). Zo was het voor de kooplui makkelijker om hun goederen te lossen. Langs de haven staan mooie gekleurde 18e eeuwse koopmanshuizen.

Hans Christian Andersen -bekend van de sprookjes- heeft in verschillende huizen aan de Nyhavn gewoond.

Na deze wandeling in de hitte, hadden we wel een verkoelend drankje verdiend.
Dat nuttigden we bij de Starbucks, vlakbij ons hotel.

Daarna besloten we een poosje te relaxen op onze kamers.
Rond 17.30 uur spraken we weer af.
Arjen, Anne Laura en Freek brachten een bezoekje aan Tivoli en Tanja, Jan en Betty liepen naar de Vor Frelsers Kirke (kerk van de verlosser).

Tivoli werd in 1843 door Georg Carstensen opgericht en is daarmee een van de oudste attractieparken ter wereld. De achtbaan werd in 1914 gebouwd en is daarmee een van de oudste, nog in bedrijf zijnde, houten achtbanen van de wereld.
's Avonds wordt Tivoli verlicht met 115.000 gloeilampen. Wellicht kunnen we daar morgenavond in het donker even langs lopen ;-)
In de jaren 50 heeft Walt Disney dit park trouwens bezocht om inspiratie op te doen voor de bouw van het eerste Disneypark.

Wij liepen ondertussen richting de Verlosserskerk.

Deze kerk werd in opdracht van koning Christiaan V gebouwd in de stijl van de Nederlandse barok.
Op de hoeken van de vierkante toren staan beelden van de vier evangelisten. De torenspits is totaal 90 meter hoog. De trap omhoog heeft 400 treden, waarvan de laatste 150 treden zich buiten bevinden en tegen de klok in gaan. We besloten de klim te maken. We moesten wel even wachten omdat er teveel bezoekers boven waren. Maar na ongeveer 5 minuten mochten we al omhoog. De eerste trappen waren nog goed te doen, maar hoe hoger we kwamen, hoe steiler de trappen werden.

Het uitzicht was prachtig!

Bovenop de spits staat op een grote vergulde bol een vier meter hoog beeld van de verrezen Christus met een banier. In de toren bevindt zich het grootste carillon van Scandinavië. Onderweg naar boven passeerden we regelmatig bordjes dat we niet moesten schrikken als het carillon ging spelen. Dat gebeurde alleen niet toen wij er waren.

Daarna was het tijd voor het avondeten. Dat nuttigden we op een plein in de buurt van ons hotel.

Na een kop koffie, liepen we weer hotelwaarts.

Morgen om 8.30 uur zien we elkaar aan het ontbijt!